خرید اینترنتی انواع فرش ماشینی کاشان

با اصطلاحات فرش دستباف آشنا شوید!

فرش دستباف یکی از هنر های صنایع دستی در ایران می باشد که در نوع خود در جهان بی نظیر است. در دنیا این فرش خواهان زیادی دارد و به همین دلیل صادرات آن رونق گرفته است. یکی از ارزآور ترین محصولاتی که صادرات زیادی دارد و می تواند برای مملکت رونق ایجاد کند، همین فرش ایرانی است.

فرش دستباف ایرانی به گفته برخی از کارشناسان می تواند یکی از کالاهایی باشد که اقتصاد ایران را از نفت جدا نماید. فرش ایرانی در دو نوع ماشینی و دستباف وجود دارد که هر دوی آنها رونق خوبی به اقتصاد قالیبافی داده اند و توانسته اند که بخش بزرگی از صادرات غیر نفتی ایران را در دست بگیرند.

فرش دستباف تبریز به عنوان بهترین فرش جهان شناخته می شود و در حال حاضر مرغوب ترین فرش جهان به حساب می آید. افتخار است که بدانید که پایتخت فرش جهان شهر تبریز ایران می باشد. به همین منظور میخواهیم شما را بیشتر با این محصول نفیس ایرانی آشنا کنیم که می توانید آن را مطالعه فرمایید.

تاریخچه فرش دستباف ایران

تاریخچه فرش دستباف ایرانی به هزاران سال پیش برمیگردد. محققان و کارشناسان توانستند با بررسی فرش کشف شده در دره پازیریک به این نتیجه برسند که قدیمی ترین فرش جهان در ایران بافته شده است. نقشه های موجود در این فرش و همچنین شواهد موجود بیانگر بافت این فرش در ایران و سرزمین های پارس بوده است. فرش پازیریک قدیمی ترین فرش موجود در جهان است که بافت آن به سالهای حکومت هخامنشیان برمیگردد.

اولین فرش هایی که بافته می شده است، زیرانداز هایی از جنس پشم و کرک حیوانات بوده است. بعد ها انسان ها توانسته اند با تکامل و بر هم تنیدن تار و پو، گلیم را ببافند. گلیم ها اولین فرش های بافته شده با استفاده از دار قالی بافی بوده است. این فرش ها فقط از تار و پود که نخ ها عمودی و افقی بوده اند، و نخ پرز نداشتند.

بعد از بافت گلیم، فرش های جدید تر با نخ خاب و پرز بافته شدند که به آنها گبه گفته می شود. گبه پلی میان گلیم و قالی های پیشرفته بود. بعد ها انسان ها توانستند فرش هایی با ظرافت بیشتر و طرح و رنگ زیباتر ببافند که قالی نام داشت. قالی ها دارای نخ تار و پود و نخ خاب بودند و طرح هایی که روی آن بافته می شد، عموما بسیار زیبا و چشم نواز بود.

طرحی که در فرش پازیریک دیده میشود، طرح های حیوانات و سربازان هستند، این طرح ها بسیار شگفت انگیز و زیبا بافته شده اند و نشان می دهد که صنعت فرش ایران سال ها قبل از هخامنشیان هم وجود داشته است و به مرور زمان تکامل یافته است.

فرش بهارستان، یک نوع فرش دستباف بود که توسط اعراب در زمان ساسانی به غنیمت گرفته شد. این فرش که با الیاف گرانقیمتی همچون ابریشم، طلا، نقره، زمرد و مروارید بافته شده بود، مخصوص دربار پادشاهان ساسانی بود. این فرش نفیس که یک محصول گرانبهای بی نظیر در تاریخ بوده است، بعد از افتادن به دست اعراب تکه تکه شده است و هر کدام از تکه های آن به دست یک شخص افتاده است.

این نشان می دهد که حتی کشور های همسایه ایران هم از این هنر عاری بوده اند و وقتی با فرش مواجه شده اند، نمی دانستند که باید با آن چه کار کنند، بنابراین آن را به خاطر چند سکه ارزشمند تکه تکه کرده اند. همه این موارد اثبات قدمت فرش و هنر فرشبافی در ایران می باشد.

اوج شکوه فرش ایرانی در سالهایی بود که صفویان بر تخت پادشاهی ایران تکیه زده بودند. صادرات فرش رونق بسیار خوبی پیدا کرده بود و شاهان صفوی به هنر قالیبافی اهمیت ویژه ای می دادند و برای آن هزینه ها می کردند. فرش دستباف کاشان یکی از فرش های مرغوب بود که به اوج خود در دوران صفویه رسید. این امر تا دوران قاجاریه هم ادامه داشت تا اینکه به خاطر برخی از مشکلات به افول نشست.

در حال حاضر فرش های دستباف فروش ویژه ای دارند و افرادی که میخواهند برای منزل خود از محصولی نفیس و باارزش استفاده کنند، به سراغ این نوع فرش ها می روند. با اینکه قیمت بالایی دارند اما بسیار با ارزش هستند و طی زمان، علاوه بر اینکه ارزش هنری خود را حفظ می کنند، ارزش مادی آن به علت استفاده بیشتر، بالاتر می رود.

آشنایی با اصطلاحات فرش دستباف

اصطلاحاتی که در زمینه فرش و قالی استفاده می شود، برای افرادی که به این هنر علاقه مند هستند، می تواند جالب باشد، بنابراین بر آن شدیم تا شما را با این اصطلاحات آشنا کنیم. این اصطلاحات هم فنی هستند و هم ظاهری که برای شما جالب خواهد بود.

·         رج و رجشمار

یکی از اصطلاحاتی که ممکن است در خرید فرش به گوشتان بخورد، اصطلاح تعداد رج یا رجشمار خواهد بود. به تعداد گره های زده شده در عرض فرش و در رج های بافته شده در طول آن، رجشمار گفته می شود. هر چه عدد رجشمار بالاتر باشد، نشان از مرغوبیت بیشتر فرش دارد. برای مثال یک نوع فرش تبریز که دارای رجشمار 110 می باشد، از مرغوبیت بالایی برخوردار خواهد بود نسبت به فرشی که دارای رجشمار 50 یا 60 باشد. این مرغوبیت قطعا در افزایش قیمت آن تاثیر خواهد داشت.

در مورد اصطلاح رجشمار ترکی هم اگر شنیده باشید، باید بگوییم که به تعداد گره های زده شده در 7 سانتی متر از عرض فرش رجشمار ترکی گفته می شود که بیشتر در مناطق آذری نشین ایران عزیزمان کاربرد دارد.

·         پود

پود ها نخ هایی هستند که باعث اتصال تارها به یکدیگر می گردند. پود دارای دسته بندی ضخیم و نازک می باشد که آن به علت نوع گرهی است که در فرش زده می شود.

·         لچک

در طراحی فرش، از یک سری اصول خاص پیروی می شود که از این اصول در اکثر فرش ها استفاده می شود. طرح هایی در بازار هستند که بیشتر از همه تولید می شوند و محبوب ترند. در این فرشها عموما یک طرح بزرگ دایره یا لوزی مانند در وسط قرار گرفته است. به این طرح ها، طرح لچک و ترنج گفته می شود.

منظور از لچک، بخشی از طراحی فرش است که در گوشه متن اصلی به صورت مثلث گونه طراحی می شود. اگر این طرح دور تا دور متن اصلی فرش دستباف را احاطه کند، به آن لچک پیوسته گفته می شود. این طرح معمولا از چند قسمت که دارای طرح و رنگ مجزا هستند، تشکیل شده است.

·         ترنج

طرح بزرگی که عموما در وسط قالی مشاهده می کنیم، ترنج نام دارد. ترنج هم ممکن است از چندین قسمت تشکیل شده باشد که دارای رنگ و طرح متفاوتی خواهند بود. طرح های ترنج عموما به صورت دایره، لوزی یا بیضی شکل هستند. لازم به ذکر است که طرح و رنگ لچک و ترنج باید با یکدیگر از هماهنگی لازم برخوردار باشند.

در بالا و پایین ترنج ممکن است چند طرح دیده شوند که به ترنج وصل هستند. یکی از آنها که در واقع در راس طرح قرار میگیرد، کلاله است. این طرح عموما به صورت مثلث یا لوزی طراحی می شود.

طرح دیگری که ترنج و کلاله را به هم وصل می کند و ممکن است در فرش باشد یا نباشد، طرح کتیبه است.

فلسفه استفاده از لچک و ترنج، معماری حیاط خانه های ایرانی است که در وسط آن یک حوض آب قرار میگیرد ( ترنج ) و در چهار گوشه آن باغچه ( لچک ) دیده می شود.

·         حاشیه

اگر فرشی را در نظر بگیریم که به صورت یک طرح بافته شده است، یک قابی که طرح و متن اصلی را احاطه کرده است، حاشیه نام دارد. حاشیه همانند یک قاب دور تا دور طرح های متن اصلی فرش را گرفته است و عموما لچک به گوشه های آن چسبیده است و ممکن است رنگ زمینه آن با بقیه فرش دارای تفاوت باشد.

حاشیه خودش از چند بخش طره، حاشیه بزرگ و حاشیه کوچک طراحی شده است. حاشیه بزرگ قسمت وسطی حاشیه است که عموما با طرح های درشت دیده می شود. حاشیه کوچک دور تا دور و دو طرف حاشیه بزرگ را محصور کرده است و دارای طرح های ریز می باشد. طره هم بخش کوچکتری است که در بالا و پایین حاشیه کوچک و بزرگ وجود دارد و طرح آن ریزتر است.

·         ساده بافی

یک قسمت فرش که تقریبا خالی می باشد و فقط رنگ زمینه فرش آن را پر کرده است، به ساده بافی و لوار معروف است.

·         ریشه

قسمت نهایی فرش که می توان آن را یک عضو در فرش دستباف نامید، ریشه فرش است. ریشه های فرش نخ هایی هستند که از فرش بیرون زده اند و به صورت رنگ سفید می باشند. ریشه برای محافظت از بافت فرش می باشد.

در انواع فرش ماشینی هم ریشه وجود دارد، اما این ریشه ها واقعی نیستند و تزئینی می باشند. در واقع برای اینکه فرش های ماشینی شبیه به فرش اصیل دستباف به نظر برسند، با استفاده از ترفندهایی ریشه را به فرش اضافه می کنند.

امیدوارم که از این مطلب لذت برده باشید و از آن استفاده کرده باشید، اگر به دنبال اصطلاحات و جزئیات دیگری بودید، ما سعی داریم در مقاله ای دیگر، برای شما مطلبی قرار دهیم تا در آن با اصطلاحات نقشه بافی نیز آشنا شوید.

کلمات کلیدی مرتبط :
نظرات فرش روز
نام و نام خانوادگی : *
عنوان مطلب :
نظر شما : *
کد امنیتی :
CAPTCHA Image کد امنیتی را وارد کنید:
Refresh Image
دیگر مطالب کاربردی فرش
فرش ماشینی کاشان درجه یک
طرح فرش ماشینی کاشان برای انتخاب و خرید
کیفیت فرش ۱۰۰۰ شانه با توضیحات کامل برای خرید
ابعاد و قیمت فرش 24 متری ماشینی کاشان با تضمین کیفیت
قیمت فرش 4 متری کاشان به صورت سنتی و فانتزی
ادامه
نماد اعتماد الکترونیکی
سوالات رایجسوالات رایج فرش روز تلفن تماس03155353082 - 03155353081

۷ روز هفته، ۲۴ ساعته پاسخگوی شما هستیم.

خدمات ویـژه فرش روز
سبد خرید انواع فرش ماشینی
فرش ماشینی به قیمت درب کارخانه